In deze post ga ik iets delen. Een strategie waarvan ik zie dat nog niet veel ondernemers het toepassen. Maar waarmee je wel je omzet enorm kan boosten en de concurrentie irrelevant kan maken.
Ik krijg namelijk vaak de vraag van ondernemers: hoe kan ik groeien? Hoe kan ik mijn omzet verhogen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat klanten naar mij komen in plaats van naar de concurrent?
Er is veel wat we kunnen leren van grote succesvolle ondernemers of bedrijven. Ze hebben een aantal dingen gemeen. Eén van die zaken is dat ze weten hoe ze een onweerstaanbaar aanbod kunnen creëren.
Een aanbod waar zó ontzettend veel waarde in zit, dat het een complete ‘no brainer’ wordt voor de klant. De waarde is namelijk 10x meer dan de investering.
Met de ondernemers die bij mij de Focus & Grow Mastermind volgen kijk ik daarom vaak naar hun aanbod. Naar hoe we dit kunnen vormgeven op een manier dat ze hun omzet kunnen verhogen.
En er zijn meerdere manieren waarop je aan je omzet kan sleutelen om hier meer omzet uit te halen. Vandaag deel ik er één met je. Mijn tip van vandaag is dus: creëer een onweerstaanbaar aanbod. Maar jij vraagt je nu waarschijnlijk af: “hoe doe ik dit dan?”.
Ik ga je vandaag daarom even meenemen in twee onderdelen die essentieel zijn voor een onweerstaanbaar aanbod (er zijn nog veel meer onderdelen, maar dan wordt dit wel een heel erg lange post 😊) :
- Focus je op de eindbestemming, niet op de reis
Een typisch voorbeeld hiervan is hoe touroperators en vliegmaatschappijen hun diensten verkopen. De reclames van vliegtuigmaatschappijen gaan zelden over het eten op het vliegtuig, of over het materiaal van de stoelen. Nee, ze focussen op de eindbestemming. Ze laten plaatjes zien van mooie stranden. Palmbomen. Dát is waar een vliegtuigmaatschappij zich meestal op focust in marketing.
Dit is super belangrijk. Té vaak zie ik nog ondernemers die zich te veel focussen op de reis, en te weinig op de eindbestemming. Ondernemers die alleen heel droogjes op hun website vermelden wat er is inbegrepen in de dienst.
Bijvoorbeeld: “je krijgt een fotoshoot van 60 minuten en daarna 5 digitale bestanden” (in het voorbeeld van een fotograaf).
Veel sterker is om je te focussen op de eindbestemming, of het eindresultaat (“Je kinderen zullen nooit meer zo klein zijn als nu. We leggen dit moment vast zodat jij prachtige herinneringen hebt aan deze periode, in de vorm van foto’s. In dit pakket krijg je 5 foto’s naar keuze met de optie om meer te bestellen”).
2. Vergroot de kans dat dit geweldige eindresultaat bereikt wordt.
Wat kan jij toevoegen aan je aanbod om de kans te vergroten dat jouw klanten hun geweldige eindresultaat gaan bereiken?
In het voorbeeld van de fotograaf zou je bijvoorbeeld kunnen toevoegen: “van tevoren ontvang je van mij een pdf met tips & tricks voor kleding en krijg je van mij mijn gids ‘wat doe ik met mijn handen tijdens een fotoshoot?!’. Op de dag zelf zorg ik ervoor dat je kinderen op hun gemak zijn door te starten met een spelletje. Tijdens de shoot geef ik de kinderen speelse opdrachtjes zodat de foto’s niet té geposeerd zijn.”
Zie je hoe deze extraatjes (een pdf met tips en tricks voor kleding, een gids met tips over wat te doen met je handen en het op het gemak stellen van de kinderen) ervoor gaan zorgen dat de kans op het bereiken van het geweldige eindresultaat (in dit geval: prachtige foto’s) wordt vergroot?
Ik daag je eens uit om eens kritisch te kijken naar je aanbod en na te denken over wat jij allemaal kan toevoegen aan je aanbod waardoor je de waarde vergroot.
Zaken waarmee je de kans vergroot dat de klant het geweldige eindresultaat bereikt. Denk aan: kant en klare templates, tutorials, pdfs met tips en tricks, handouts, een uitgebreide vragenlijst van tevoren…. Vaak zijn dit zaken die een eenmalige tijdsinvestering vragen van jou, maar die wél heel waardevol zijn voor een klant.
Misschien dat jij nu denkt: “dit werkt niet voor mijn branche/mijn business/mijn type klant”. Onzin. Ik geloof dat je dit kan toepassen op élke branche.
Heb jij een reisbureau? Dan is jouw geweldige eindresultaat misschien ‘een heerlijk romantisch weekend met je geliefde’. Ook dán kan je zaken toevoegen om de kans op dit geweldige eindresultaat te vergroten. Een pdf met tips voor restaurants in de omgeving. Een uitgeschreven wandelroute door de stad met de belangrijkste sightseeing tips. Of in dit geval misschien zelfs een spotify playlist met romantische liedjes!
Denk out of the box. Er zijn altijd zaken die je kan toevoegen om de kans op het geweldige resultaat te vergroten.
Heb jij geen inspiratie of weet je niet goed wat je zou kunnen toevoegen aan je aanbod om dit nóg waardevoller te maken? Dan kan je jezelf de volgende vragen stellen:
- Welke zorgen heeft jouw klant over het al dan niet bereiken van het eindresultaat?
- Hoe kan jij deze zorgen wegnemen door iets toe te voegen aan je aanbod?
Soms zijn dit ook zorgen die de klant heeft over zichzelf. Bijvoorbeeld hun eigen doorzettingsvermogen.
Stel, jij bent diëtiste en jouw klanten weten niet zeker of het ze gaat lukken om een bepaald dieet vol te houden. En dat weerhoudt ze momenteel misschien van een aankoop. Ook dán kan je zaken toevoegen aan je aanbod waarmee je deze zorgen weg kan nemen. En waarmee je de kans vergroot dat zij hun eindresultaat gaan bereiken.
Denk aan: habit trackers, pdf met tips en tricks om vol te houden… Of, en nu denk ik misschien wel heel erg out of the box: een lijstje met affirmaties, een audio file met een begeleide meditatie… er zijn zó veel mogelijkheden!
Zoals ik al zei, dit is nog maar het topje van de ijsberg voor wat betreft het vormgeven van je aanbod. Er zijn nog véél meer zaken waar je aan kan denken als het gaat over een strategisch en onweerstaanbaar aanbod creëren. Maar die informatie past niet allemaal in deze post 😊 Het is ook niet voor niets dat ik hier met mijn Focus & Grow klanten meerdere maanden aan werk.
Ik hoop natuurlijk dat ik je hiermee heb geïnspireerd om je eigen aanbod eens onder de loep te nemen. Te bekijken waar je misschien nóg meer waarde kan toevoegen! Uiteraard vind ik dat super leuk om te horen 🙂
Denk jij nu: “hier wil ik meer over leren!” ? Dan heb ik goed nieuws voor je. Binnenkort geef ik namelijk weer mijn gratis live workshop ‘5 succesprincipes voor een ‘JA’ op jouw aanbod’.
In deze workshop deel ik mijn exacte strategie. Laat ik je zien hoe je jouw aanbod kan gaan vormgeven op een manier dat jij je tarieven met gemak kan gaan verdubbelen.
Hieronder kan je je direct aanmelden voor deze live workshop:
De plaatsen voor deze workshop zijn beperkt en vol = vol. Wees er dus snel bij.