Ik vond het vroeger heerlijk om alles op te schrijven in mooie notitie boekjes, gekleurde markers te gebruiken om prioriteiten aan te geven, post-its te gebruiken.. ik dacht dat dit de beste manier was om georganiseerd te zijn.
Maar toen kwam ik dus projectmanagement tools zoals Trello tegen! Ja, momenteel werk ik met Trello, maar ik heb ook ervaring met andere tools zoals Asana. En eerlijk, geen enkele tool is natuurlijk perfect, maar ik durf wel degelijk te zeggen dat de switch van papier naar digitaal alles heeft veranderd voor hoe ik mezelf organiseer.
Want los van dat Trello GRATIS is, heeft het ontzettend veel geweldige features die het leven makkelijker maken. En je kan het op heel veel verschillende manieren inzetten.
Vandaag deel ik 4 manieren om Trello te gebruiken in je bedrijf:
1. Als contentbrainstorm
Ik heb een Trello bord waarin ik al mijn ideeën voor content verzamel. Dus ideeën voor Instagram posts, Reels, blogposts of emails. Ik heb ook hier ook een kolom waarin ik relevante hashtags verzamel, een kolom met woorden die ik bij mijn brand vind passen, en bijvoorbeeld een kolom met interessante subjectlines voor emails.
2. Als online omgeving met klanten
Met de ondernemers uit het Level Up traject heb ik steeds een Trello bord waarop ik opdrachten, relevante links, werkboeken, documenten en templates deel. Hier plaats ik ook steeds de notities van onze sessies en is dit bord ook de plek waar zij vragen kunnen stellen. Ook kunnen zij hier hun strategische plannen of bijvoorbeeld een opzet voor een funnel of automatisering uploaden zodat ik kan meekijken en feedback kan geven.
3. Als CRM systeem
Als je een dienstverlener bent dan wordt het op een gegeven moment handig als je een overzicht gaat creëren waarin je alle informatie van je klanten noteert. Dus: in welke stap van het intake/verkoop proces zit je en bijvoorbeeld de details van de taken die je uitvoert. Ook als je bijvoorbeeld met freelancers samenwerkt kan het handig zijn dat zij op de hoogte zijn van wat er speelt bij een klant. Zo’n overzicht wordt een Customer Relationship Management System genoemd of CRM systeem, maar je kan dit dus ook perfect in Trello noteren. Je kan dan bijvoorbeeld voor elke klant een ‘kolom’ maken met daarin steeds kaartjes zoals: contact informatie, belangrijke informatie voor projecten, betalingsdata, een samenvatting van het laatste contact, etc.
4. Als takenmanager
Tenslotte gebruik ik Trello ook als to-do list. Ik heb één kolom voor een ‘braindump’ waarin ik ideeën noteer die in me op komen. En daarnaast heb ik ook kolommen voor maandoelen, weekdoelen en dagelijkse planning. Zo kan ik telkens voordat de week begint bepalen waar ik me op ga focussen en welke taken het belangrijkste zijn.
Zoals je misschien wel merkt ben ik fan van Trello 😊 Maar uiteraard is geen enkele tool perfect. Mijn belangrijkste tip is altijd: houd je systeem simpel. Dus ga niet met 100 notitieboekjes werken, post its en daarnaast óók nog een digitale takenmanager, maar zorg ervoor dat je alles op één plek verzameld.
Als jij ook zo’n fan van Trello bent, dan heb ik hier ook nog een blog geschreven over 5 handige Trello hacks om jezelf makkelijker te maken.
Gebruik jij Trello al of ben je meer fan van een andere tool? Ik ben benieuwd!
Volg je mij trouwens al op instagram? Hier deel ik dagelijks tips en tricks voor het bouwen van een efficiënt en schaalbaar bedrijf.