Ik spreek veel ondernemers die tijd tekort komen. En de reden voor dat tijdgebrek verschilt van ondernemer tot ondernemer.
Voor sommigen is het omdat ze volgeboekt zitten met klanten en daarom aan hun maximum capaciteit zitten. Voor anderen is het omdat ze ook nog een baan in loondienst hebben en daardoor minder uren hebben om aan hun bedrijf te werken.
Weer anderen hebben een gezin met kinderen en kunnen en/of willen hierom geen 80 uur per week werken.
Hoe dan ook: als je wil groeien met je bedrijf, maar je wil of kan niet omhoog gaan in je uren, dan is het super belangrijk om bewust en slim om te gaan met je tijd. Want elke ‘ja’ op iets, is natuurlijk een ‘nee’ op iets anders.
“Waar kan ik het beste mijn tijd aan besteden?”
En ik krijg heel vaak de vraag van ondernemers die nog niet op hun omzetdoel zitten maar wel een tijdgebrek hebben: “waar kan ik het beste mijn tijd aan besteden?”
Mijn antwoord is in die situatie eigenlijk altijd, dat als jij wil groeien er 2 zaken in je bedrijf zijn waar je meeste energie heen zou moeten gaan. En dat zijn:
1. De zaken die omzet opleveren (marketing & sales)
2. Jouw zone of genius – de zaken die écht alleen jij kan doen in je bedrijf. Voor de meeste mensen is dit hun vak (of dit nu fotografie, advocatuur of yoga is). In andere gevallen zal je zelfs dit ook op termijn kunnen uitbesteden, maar zal er misschien iets anders in je bedrijf zijn wat echt alleen jij kan doen.
Al de rest slurpt eigenlijk alleen maar kostbare tijd van jou op. Tijd die je ook had kunnen besteden aan een nieuwe klant binnenhalen, of aan taken in jouw zone of genius.
De magie van systemen
Maar wat doe je dan met al het andere werk? Alle andere klusjes en taken? Het antwoord is: SYSTEMEN!
Als je mij al een tijdje volgt dan weet je dat ik een enorme fan ben van SYSTEMEN implementeren in je bedrijf. Systemen zorgen er namelijk echt voor dat je niet alleen meer tijd krijgt, maar je hebt ook zo veel meer overzicht en rust. Dus waar veel mensen het woord ‘systemen’ associeren met nerdy IT systemen, associeer ik dit woord dus met een chille avond met vrienden of mijn gezin, want dat is wat het me oplevert :).
Vandaag deel ik 3 systemen waar vaak veel winst te behalen valt:
👉 Afspraken boeken. 100 keer heen en weer emailen met klanten om een datum te prikken.. frustrerend hè! Daarom ben ik zo’n fan van online kalenders. Je stuurt gewoon een linkje om een afspraak in te boeken en klaar ben je. Zelf werk ik met Calendly (hier is ook een gratis versie van), maar Acuity is ook een bekende optie en heeft ook meer mogelijkheden.
👉 Betalingssystemen. Het opmaken van een factuur, het maandelijks opsturen van de facturen, voor maandelijkse termijnen, het rekening houden met de BTW in geval van buitenlandse klanten… hier kan best wel wat tijd in kruipen. Daarom ben ik een ontzettend grote fan van online betalingssystemen! Het neemt gewoon ontzettend veel tijd uit handen. Ik gebruik zelf Plug & Pay maar Shopify is bijvoorbeeld ook een bekende optie. Verkoop jij consultaties, of diensten waarbij je een afspraak moet maken met de klant? Next level tip is dan om bijvoorbeeld direct na de betaling automatisch een email te laten versturen met daarin de link naar je online kalender… zo hoef je hier helemaal niet meer in tussen te komen.
👉 Je content systeem. Je hebt jezelf voorgenomen om minimaal 3 keer per week een post te plaatsen op instagram. En eigenlijk wil je ook eens per week een email uitsturen naar je emaillijst.. maar als het puntje bij paaltje komt ben je een uur bezig met één instagram post te maken, een afbeelding te zoeken, een caption te schrijven… op die manier is het niet haalbaar om consistent zichtbaar te zijn. Daarom ben ik ook hier zo’n fan van het opzetten van een systeem voor jezelf. Ga werken met een contentplanning. Schrijf voor jezelf de 4 of 5 belangrijkste thema’s waar je content over wil maken. Werk met een scheduling programma dat de posts automatisch voor je plaatst. Ik zelf werk hiervoor met Later. Echt, dit gaat je zo ontzettend veel tijd besparen, en gaat tegelijkertijd je marketing een boost geven (you can thank me later 😉 )